Bordie.nl
Nieuws: Gebruikersovereenkomst herzien op 19-09-2009 m.b.t. de registratie.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 24 April, 2024, 05:42:41


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]   Omlaag
  Favorieten  |  Print  
Auteur Topic: vermoeden van borderline bij een vriend  (gelezen 6714 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ella
Gast
« Gepost op: 09 Mei, 2009, 11:53:05 »

Een vriend van me, laten we hem Jan noemen, reageert altijd zeer heftig op slechte gebeurtenissen in zijn leven.
Ik heb ooit voor een opdracht voor school een folder moeten maken over iets medisch. Vermits het de tweede keer was dat ik dit vak volgde, hebben we gewoon een folder van vorig jaar genomen en het een beetje aangepast. Het onderwerp was borderline.
Nu op dat moment dacht ik er niet aan, maar recente gebeurtenissen doen me vermoeden dat Jan borderline heeft.
Momenteel is er een crisis in zijn leven aan de gang. De vorige ging over zijn ex, laten we haar Sarah noemen, en een andere ex van hem, laten we haar Leen noemen.
Sarah eiste van hem dat hij zijn vrouwelijke vrienden liet vallen omdat ze slecht over haar denken, en stom zoals hij soms kan doen, heeft hij dat bijna opgevolgd, door hen te verwijderen uit zijn msn en netlog en al diene rimram lijsten. In ieder geval, ze hadden het uitgemaakt, en Jan zoals hij altijd is moet alles eerst uitgepraat hebben. Dus ze gaan praten en dat is iet of wa gelukt. Ik dacht niet lang daarna 'halleluja hij heeft het door' toen hij me vertelde hoe Sarah eigenlijk was. Wat ik, en die andere vrienden dus allang doorhadden hoe zij was, had hij nu pas door.
Maar Jan is altijd zo geweest in een relatie, hij heeft dus ook zeer heftige gevoelens voor ander meisjes en in die relatie had hij nog altijd gevoelens voor Leen. En hij was ook altijd zeer snel verliefd.
Jan en ik hebben ook een relatie gehad, maar dat is al zeker drie jaar geleden, en we zijn nu vrienden. na de nodige ruzies natuurlijk.
Ik ben altijd degene geweest naar wie hij toeging met problemen. vooral zijn heftige problemen. Ik was een luisterend oor, probeerde met een oplossing te komen. Ik was er gewoon voor hem en dat hielp wel denk ik.
Maar probleem nu is: hij heeft Leen zien kussen met een andere jongen.
Nu, hij en Leen waren ook gewoon vrienden nu, al had hij duidelijk gemaakt dat hij nog gevoelens voor haar heeft (ook had hij die gevoelens tijdens de relatie met Sarah, een van de redenen waarom het uit is).
Leen heeft daar echter niet echt op gereageerd en wou er niet op antwoorden of ze nog gevoelens voor hem had. Wat Jan liet denken dat ze dat waarschijnlijk nog wel had en hij had dus hoop gekregen.
Met haar nu te zien kussen met die andere jongen is zijn hoop de grond in geslagen.
Maar de manier waarop hij nu reageert hierop is gewoon gestoord om het even grof te zeggen.
Op dit moment is hij ontzettend kwaad op Leen en zei hij dat ze gaat boeten hiervoor. Hij zegt nu dat Sarah al die tijd gelijk had en dat hij alles zal doen om haar terug te krijgen, wat Sarah kennende dus zal inhouden dat hij al die mensen die slecht spraken over Sarah zal laten vallen en verwijderen uit zijn lijsten. Hij wil ook die mensen die hij nu bereidt is om te laten vallen, ook laten boeten.
Toen dit gebeurde bleef ik steeds denken: dit is niet meer normaal.
Dus typte ik in op google: heftige gevoelens. en het woordje borderline kwam tevoorschijn. Dus ik nam die map van onze opdracht over borderline tevoorschijn en begon dat nog eens door te lezen. en hoe meer ik las, hoe meer ik begon te denken dat Jan waarschijnlijk borderline heeft.
Nu, ik ben maar student verpleegkunde. Ik ken niet veel van psychologie. Maar het zou ontzettend veel verklaren bij Jan. En als hij dat heeft, dan kan hij tenminste geholpen worden met zijn gevoelens.
Ik ben de enige die altijd zijn diepste gevoelens geweten heeft, want ik ben een uitlaatklep voor hem. Zijn ouders weten niks over zijn problemen, die heeft hij altijd verborgen.
Dus wat doe je als je een vermoeden heb?
Hij kan niet zo blijven doorgaan, ooit gaan die gevoelens die hij heeft bij elke tegenslag in zijn leven, hoe klein ze ook zijn, eens slecht aflopen...
Wat zou ik doen?

Groetjes,
Ella
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Favorieten  |  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(C)2003-2013, Bordie.nl All Rights Reserved.
Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 48 queries.