Beste Laura.
Ik kan je helemaal begrijpen.
Ik ben zelf iemand met Borderline.
Al vind ik die benaming nog heel moeilijk.
Ze noemen het tegenwoordig ook emotie regulatie stoornis.
Bij ons word er een stof in de hersenen minder aangemaakt.
Waardoor wij emotioneel heel gevoelig zijn.
Zo kan ik vaak heel boos worden als iemand me geen goede dag zegt terwijl die persoon me niet eens heeft zien lopen,
Ik denk dan meteen zie je nou wel ze moeten me niet.
Of als iemand me egt wilt helpen met goede bedoeling iets tegen me zegt wat ik vervolgens heel anders opneem.
En er dus ook nog eens heel boos om word.
Ik merk dat de Borderline bij mij veel relaties of gebied van vrienden heeft gekost.
Gelukkig heb ik een man die heel veel begrip toont en ook heel veel geduld met me heeft.
Dat houd niet in dat hij alles wat ik zeg gewoon accepteert.
Voor buiten staanders is het inderdaad heel moeilijk om het onderscheid te zien.
Ik merk bij me zelf ook dat de mensen die het meest bij me staan en waar ik het meest van hou het ook het meest te voortduren hebben .
Dat vind ik zelf heel spijtig.
Maar tog gebeurt het me steeds weer.
Ik wil niet zeggen dat je gewoon moet pikken wat je vriendin heeft gezegd en gedaan.
Maar misschien moet je eens een brief schrijven naar haar hoe jij erover denkt.
Want vaak in een gesprek kunnen wij ons alleen onze kant inzien.
En zeggen we vaak,
Bekijk het eens van mijn kant.
Iedereen laat me zitten en niemand help me.
En ik ik kan er tog ook niets aan doen dat ik Borderline heb.
Met een brief kunnen we trug lezen wat er gezegt word.
En Boos worden zal zeker gebeuren.
Maar dan kan ze de brief nog eens lezen en jou misschien beter begrijpen.
Ik wil je heel veel succes wensen.
Want gemakkelijk is het zeker niet.
Maar ik weet zeker dat ze veel van je houd.
En dat ze dit egt niet wilt.
Maar gezegd is makkelijker dan gedaan.
Veel liefs een Borderliner
Heb hieronder al een advertentie geplaats over de ruzie met mijn beste vriendin die borderline heeft.
Heb hier nog geen reactie's op gehad, misschien door de vakantie tijd of misschien omdat ik niet duidelijk een vraag heb gesteld.
Voor een buitenstaader is het moeilijk om je in te leven in iemand met borderline, maar wat ik vooral moeilijk vind om het verschil te zien wat hoort er bij borderline en wat is gewoon een vervelende karakter trek van iemand.
Is het zo dat je als borderliner iedereen zwart maakt die boos op je geworden is en vooral ook het egoÃsme, alsmaar met jezelf bezig zijn met je problemen en hoe moeilijk je het hebt enzo En het eeuwige excuus, ik kan niet anders!!!!
De omgeving (dan heb ik het niet over een relatie, maar de mensen buiten het gezin) hoeft zich volgens mij niet aan te passen aan degene met borderline maar de borderliner zal moeten leren zich aan te passen aan zijn/haar omgeving en de maatschappij. Snap ook niet dat er bepaalde priveleges moeten zijn,een apparte behandeling omdat iemand borderline heeft en is het niet mogelijk om te werken als je borderline hebt?
Heb zelf ook het nodige mee gemaakt en heb keihard moeten vechten om me staande te houden en nog heb ik vaak het gevoel en berg aan beklimmen te zijn en als maar niet aan die top te komen, maar ik ga niet zitten zeuren, vraag geen aanpassingen van mijn omgeving om met mij om te gaan.
Kortom, en dat zal me niet in dank worden afgenomen, maar wil het toch kwijt, door mijn ervaring erger ik me aan de persoon met borderline, het gebrek aan doorzettings vermogen en de wil om beter te worden of in ieder geval beter ermee om te gaan. De gemakzucht om je achter je borderline te verschuilen omdat je niet anders kán??of is het wil??? Het snelle opgeven.
Laura